Pengen berbagi sedikit cerita nih mengenai pengelolaan sampah di kampus kita..Mudah2an temen2 mau membaca tulisan yang amburadul dan sperti ceker ayam ini..

Ada yang tau ga, kalo sampah di kampus kita setelah dibuang di tempat sampah yang warna item-putih , terus dikemanain yaa?

Dari hasil survey terhadap 350 responden, TERNYATA OH TERNYATA hanya 26% mahasiswa ITB yang tau kalo sampah kita diangkut dan diolah di PPS SABUGA..Weleh Weleh…..

hmm….Mungkin ini yang ngebuat pada males memilah sampah kali ya? “karena byk yg berpendapat, toh entar juga sampah nya disatuin lagi”..Bener Ga sih? yuk kita telusuri perjalanan sampah di kampus kita..

Cekidot!!

Alur Perjalanan Sampah dikampus kita gimana sih?

Tempat Sampah Terpilah >>>> Pengangkutan oleh mobil pengangkut sampah >> Pusat Pengolahan Sampah Sabuga

Hmm..lalu di Pusat Pengolahan Sampah (PPS) Sabuga diapain aja sih sampahnya?

Jadi di PPS SABUGA sendiri ada beberapa alur pengolahan,yaitu :

PENGOMPOSAN

Di PPS SAbuga, sampah yang dapat mudah membusuk (potongan rumput, dedaunan kering, sisa makanan kantin,dll) akan dikomposkan menjadi pupuk Organik dengan produk “KOMPOS GANESHA”..Wah, mantap tuh!yang butuh kompos, beli aja kompos Ganesha..

Pengomposan di PPS Sabuga

DIJUAL KE BANDAR

Nah, lalu yang sulit membusuk seperti kertas,kardus, botol, logam,dan barang lain nya yang memiliki nilai ekonomis (laku utk dijual ke Bandar) akan dikumpulkan dan disalurkan tersendiri.

Sampah yang terpilah untuk di jual ke Bandar

INSENERASI

Lalu, sampah yang tidak memiliki nilai ekonomis diapain? ternyata ITB membuat sebuah mesin pembakar (insenerator) yang dibakar pada suhu yang relatif tinggi dan juga dilengkapi dengan alat pengendali pencemaran udara yang bernama Cyclone.

Pembakaran sampah dengan teknologi Insenerator

Dari pembakaran ini, akan diperoleh debu atau abu sisa pembakaran yang dapat digunakan sebagai bahan bangunan seperti batako, pot bunga, dll.

Abu hasil pembakaran insenerator jadi BATAKO cap ITB..hehe

Pesan dari Direktorat Sarpras :

  • Hindari Pemakaian Kemasan Makanan dari Bahan Styrofoam!

Hal tsb karena keterbatasan kemampuan dr sarana pengolahan sampah saat ini belum mampu untuk mengolah sampah yang berasal dr bahan styrofoam, dan juga styrofoam tidak baik untuk kesehatan (karsinogenik). Oleh karena itu, diharapkan agar warga kampus ITB tidak memesan makanan yang dikemas dgn menggunakan kemasan styrofoam

  • Membantu Memilah sampah dari sumber (mudah membusuk dan sulit membusuk)

Seluruh Civitas akademika dapat berpastisipasi dengan memilah sampah sesuai jenisnya karena akan sangant membantu proses pengelolaan selanjutnya.

————————————————————————————————————————————————–

Nah, Sahabat2 Kampus ITB yang cerdas2, gimana setelah mengetahui pengelolaan sampah kampus kita? ternyata sistem pengelolaannya sudah ada yah..Mudah2an menjawab dan memberi sedikit informasi, kalau SAMPAH di ITB tuh ada sistemnya loh.

Tapi sayang nih, pada kenyataannya kondisi kampus kita seperti berikut (jangan takut ya melihat gambar dibawah ini, hehe)  :

ini waktu tahun 2009 akhir, di tempat sampah deket altim, sekarang udah pake bak yang lebih besar sih..Tapi lita coba yang mengesalkannya..itu Sampah styrofoam nya maakkkjaangg..
Nah, ini salah satu contoh buruk perilaku anak2 ITB di RUang 32 CC barat ..Buang SAmPAH pada tempatnya AJA GA BISA! Ini yah yang katanya anak2 TERBAIK NEGERI INI? GA yakin tuh..
Pemesanan Konsumsi untuk kegiatan masih banyak nih yang pake Styrofoam..ckckck

“Jadi Kalo LO ANAK ITB! Bantu dong bapak2 yang setiap hari harus mengolah sampah kita biar lebih lancar pekerjaannya. Kasian kan kalo mereka Waktu kerja nya harus nambah lagi untuk memilah sampah di PPS SABUGA.”

(duh, ,maaf-maaf, kebawa esmosii nih gara2 kasian ngeliat kerjaan bapak2 disana yg milah2 teruuuzz.)

Tapi di Balik itu Semua…

Ternyata temen2 lembaga baik himpunan dan unit pun membuat suatu program yang dapat mendukung sistem pengelolaan sampah di kampus ITB. Mau tau apa aja kegiatan yg dilakukan teman2 lembaga yang concern banget nih ke pelestarian lingkungan…Jeng Jeng Jeng,,siapakah merekaaa???

Mereka adalaah………….

  • HMTL (Himpunan Mahasiswa Teknik Lingkungan)

di HMTL ternyata sudah ada 6 jenis pemilahan sampah di dalam himpunaan dan juga tempat sampah khusus untuk kertas di seluruh sudut gedung Teknik Lingkungan.

6 jenis pemilahan sampah di HMTL (kertas,Tetrapak,bungkus kemasan,sampah organik,anorganik, dan botol plastik)..Gambar2. Tempat pemilahan sampah kertas, untuk di daur ulang atau dipakai lagi yang sisi nya masih kosong

Selain itu, sistem perkuliahan di TL, terutama untuk laporan praktikum, dan juga draft Tugas Akhir untuk bimbingan, menggunakan kertas bekas yang sisinya masih kosong (REUSE PAPER).

  • IMA-G (Himpunan Mahasiswa Arisitektur)

Himpunan Mahasiswa Arsitektur pun membangun suatu sistem pemilahan sampah untuk kertas dan botol plastik yang dilakukan oleh tim SAMANTHA (Sebuah kelompok minat yang ada di IMA-G).

Pemilahan sampah di Gedung arsitektur

Selain itu , himpunan mahasiswa arsitektu juga sangat concern terhadap tertib publikasi dengan sistem One Paper One Board,

Kampanye “One Paper One Board”

dengan salah satu tujuannya mengurangi sampah kertas dari publikasi acara (REDUCE PAPER).

  • HIMATEK (Himpunan Mahasiswa Teknik Kimia)

Himpunan Mahasiswa Teknik Kimia dengan tim Eco-Che nya telah membangun suatu sistem pengelolaan sampah di Program studi nya, dengan menambahkan tempat sampah khusus tetrapak (aseptik) selain tempat sampah yg mudah membusuk dan sulit membusuk.

tempat sampah di gedung Teknik Kimia
  • UGREEN

Teman2 U-Green juga concern dalam mengkampanyekan sistem pengelolaan sampah di kampus dan setiap anggotanya untuk memilah sampah. Salah satu program U-Green adalah WARUNG KERTAS. Sebuah kegiatan Daur Ulang terhadap sampah kertas untuk diproduksi menjadi kertas kembali (RECYCLE PAPER).

recycle paper

Luar Biasa yah apa yang dilakukan oleh temen2 lembaga tersebut. Mudah2an gerakan mereka dapat terus kontinu (berkelanjutan).

Pengelolaan sampah di kampus kita tidak akan berjalan dengan baik, jika tidak didukung oleh seluruh civitas akademika ITB itu sndiri, terutama oleh mahasiswa2nya..

Ternyata Percuma jika Infrastruktur dan  PERATURANnya sudah GREEN tetapi PERILAKU/ATTITUDE kita masih tidak tertib. Untuk itu dibutuhkan suatu gerakan bersama dalam membangun GREEN ATTITUDE tersebut, mulai dari berbagai hal kecil, tetapi berdampak besar.

hmm..

Apa yah contohnyaa???

ADa beberapa hal yang bisa banget nih kita lakukan..

Misalnya :

  • Yuk Kita mengganti KULTUR PERANG AIR saat wisudaan, yang ternyata satu himpunan saja bisa sampai 8000 plastik, dan membuang air bersih begitu saja.
  • Mari Kita TIDAK lagi MENGGUNAKAN STYROFOAM di setiap acara yang kita bikin.
  • Sudah saatnya kita membawa BOTOL MINUM dan TEMPAT MAKAN SENDIRI untuk mengurangi pembelian botol plastik air kemasan, dan juga bungkus plastik untuk makanan
  • Dan tentu sudah saatnya pula kita mengurangi konsumsi Kantong KRESEK dengan cara memakai kembali kantong kresek yang sudah kita simpan, atau dengan membawa tas yang praktis dan dapat menjadi wadah pengganti kantong kresek.
  • Yuk kita Memilah sampah,cuma dua jenis ko, ga suliitt,,
  • Ayo kita mengurangi publikasi dengan media kertas, karena kertas dari pohon, dan deforestasi semakin meningkat di Indonesia. Ganti yuk dengan media maya.sekarang lebih trend loh.. (bisa contoh tuh publikasi nya M-FEST HMM, dan juga BIOFRONT nya NyMPHAEA..PAPER LESS banget loh booooo..hehe

Jadiiiiii…sudah saatnya kita semua berperan, berkolaborasi, dan bergerak..

Untuk Kampus yang kita cintaii, untuk lingkungan sekitar, dan untuk alam bumi ini..

A small thing, will give a big impact..

Let’s think Globally, and Act Locally

Walau usaha sekecil apapun,temen2 sudah menjadi orang yang bermanfaat untuk orang lain,,karena menjaga lingkungan itu simple sih..intinya gimana supaya kita ga berlebihan, agar alam ini dapat tetap mensupport untuk kehidupan anak cucu kita kelak..

p.s : “Dengan teman2 menyebarkan informasi ini, teman2 telah membantu mengkampanyekan pengelolaan sampah agar kampus ini turut menjadi bagian dari Solusi, bukan  menjadi sumber masalah untuk Lingkungannya..”

Mohon maaf sebelumnya kalo ada kata yang kurang berkenan kelak..masih belajar menulis..

Terima kasiihh =)

Salam Kolaborasi,

Muhammad Fariz-15306054

“Let’s collaborate through ecocampus movement”

117 Responses to “Pengelolaan Sampah”

  1. wawan Rusmana says:

    salut deh sama rekan2 …kami jadi ngiri…coz kami punya program seperti rekan2 tapi belum terlaksana karena beberapa kendala,melalui ini kami memohon pada rekan2 untuk dapat membantu kami mengurangi dan mengatasi permasalahan sampah di Daerah Cisitu Lama RW.12,berdekatan dengan asrama Bum Ganesha – Rusunawa.kami berharap rekan2 dapat mempertimbangkannya.Terimakasih Atas perhatiannya…Ketua RT.07/12 (085222831833)

  2. @Pak Wawan : Terimakasih atas Masukannya,

    Saya akan coba sampaikan kepada temen2 Ganesha Hijau.

    Mungkin bapak juga bisa sharing dengan bapak Fedhianto (RW 04 kalo tidak salah, Kel.Lebak Siliwangi), yang tinggal di sebelah Wisma Dago.

    Terimakasih

  3. kiki says:

    mantabs , , , ,
    boleh usul, gimana klo diadakan Bank Sampah, supaya minat Civitas Akademika di kampuz ngga buang sampah ke tempatnya tapi di buang (di tabung) ke Bank Sampah.
    Kita juga sedang merencanakan ngadain Bank Sampah di kampus UNJANI Cimahi yang bekerja sama dg Dinas Kebersihan dan Pertamanan Cimahi.
    Salam Lestari (Alelopati)

    • okihita says:

      Wah, keren juga tuh idenya, Kak. Boleh minta referensi, Bank Sampah seperti apa yang bisa kita jadikan acuan?

  4. Muhammad Fariz says:

    cek link ini deh gan ..

    http://www.ecocampus.its.ac.id

  5. syifa says:

    halo, salam kenal.
    makasih ya, artikelnya membantu dalam proses pencerdasan otak.
    :)
    hmm.. jadi pingin deh di UI juga ada pengelahan sampah yang bisa mereduksi volume sampah. ga hanya kumpul, angkut, buang/bakar. ada sebagian yang komposting sih, tapi ga semua. hehe
    kalau boleh tau, sejak kapan ya di ITB diadakan sistem pengelolaan sampah seperti di atas? terima kasih infonya.
    salam.

  6. yhuiono says:

    q kan trus mendukungmu, Bro. Semangat yo…

  7. risma says:

    boleh tau ga kalo sistem air bersih bwt dukung eco campus yg udah d lakukan d itb apa aja?

  8. moch hafidian says:

    asyik sekali bisa kaya gitu, btw, boleh ga sih kita ikut ngebakar sampah di ITB punya incenerator ? atau bagi2 cara bikin itu incenerator dengan skala RT atau RW, ?

  9. Nurdiansyah says:

    mantap, bagus, good…
    boleh tuh ilmunya…
    ayolah kita aplikasiin ilmunya di seluruh Indonesia, bear gak da lagi banjir di Indonesia ini karena sampah

  10. Muhammad Fariz says:

    Dear Ganesha HIjau,
    ada update-an info kah mengenai Pengelolaan Sampah di ITB?

    TUlisan ini mungkin bisa diupdate lagi dengan kondisi manajemen sampah terbaru.

    Ditunggu yaaa update-annyaa.

    Thx

  11. not fake says:

    Firstly, you could give your very best for a day or two and obtain paid right away not fake look for good prices this month on tents, stoves, backpacks, kayaks, fishing gear as well as other products designed for your
    great outdoors.

  12. Once more, it is recommended to ingest turnip daily, too.
    Impetigo patients are seen with sores, and in some cases, boils
    and blisters on the face. Impetigo is a skin disease or infection, which is
    caused by bacteria known as staphylococcal or streptococcal and
    is contagious.

  13. consistent says:

    Hello colleagues, good paragraph and fastidious arguments commented at this place, I am in fact
    enjoying by these.

  14. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this article plus the rest of
    the site is also very good.

  15. Art says:

    If you have done your preliminary work, the dog sshould go down for you.
    Often described as “a large dog in the body of a small dog,” it is
    similar to the Norwegian Buhund and related to modern Welshi Corgis as well
    as Shetland Sheepdogs. s : This is the scent your pup will leave behind.

  16. Pulau Tidung says:

    Di lokasi jembatan cinta Pulau Tidung banyak samapah berserakan.

  17. I hope official michael kors factory outlet online enjoyed this perfect bags Now Aston is apologising regarding the mums.
    Deadly ballroom dancers. sensational sing. The first time the two
    sides met after the racism allegations was in the Football interactions Challenge Cup,
    And vendor game, ended up being no handshakes. The two
    teams are playing each other once more now, And again
    the handshakes got terminated. To me the Football alliance appear to show favouritism towards English born players and are unwilling
    to show fairness and equality to players from other countries, which can qualify as a major sign of hypocrisy, How beautiful michael kors factory outlet watches are, no matter how michael kors In
    2012 Canada’s travel and tourism industry earned $84.4 billion in commercial activity, ensuing a $9.6 billion in federal government revenue.

    besides Canada’s travel and tourism industry stimulate economic growth, The sector is
    also one of Canada’s leading job game makers, utilizing 600,000 people across every region
    of our area. These jobs represent a larger share of employment than
    Canada’s gas and oil sector, Underscoring just how vital this
    information mill for the Canadian economy,

    these products alter your own actions favorably. they improve
    oneself confidence. working with buying of the Michael kors
    purses, You be immediately willing to enhance your own self image favorably.
    Interior category agencies have invested more than $10.8 million
    throughout this effort since 2007. This includes more than $3 million in research funding that is supporting ongoing research
    projects looking for methods to control or cure the disease.

    Ecologists and natural resource managers are concerned because of the critical role that bats play in maintaining
    healthy ecosystems and in agricultural systems. michael
    kors factory outlet are my true valentine Getting caught as a mystery shopper can be as basic as making the mistake of taking notes in plain view, Staring long at
    a store associate’s name badge, Or even seeming nervous.
    the fact is, If your are performing any of these things, Store associates could even mistake you as a potential shoplifter
    and this could lead to even closer scrutiny by store personnel.

    thence, When mystery e-commerce shopping, Be sure you are not engaging in some of these activities in plain
    site, http://www.downriggerrelease.com?key=michael+kors+factory+stores

    authentic michael kors factory outlet Coming still is the Mercedes
    Benz GLA, A smallish crossover using the CLA and its shared underpinnings with
    the Mercedes Benz B Class. it would be priced in the high $30,000s.

    And Mercedes has long sold the B Class as yet another option for what we’ll
    call entry level customers who want to join the
    Mercedes brand. michael kors wholesale handbags The other story was about the first day of school in Collier
    County and why some school systems are allowed to open up shop up to two weeks earlier.
    It seems only the topscoring school systems should get a head start.
    Senate candidate from Missouri about rape and replica, And the actual sudden grounding
    of the Lee County airambulance system, And then the spectacle of government officials behaving badly about
    how many opportunities the public should have to vote when they
    must be on their best behavior in advance of the Republican National Convention in Tampa,

  18. m88 says:

    M88 Numerous countries have entirely accepted bingo.
    They are usually the nations worldwide that contain designed a big budgetary industry through wagering.
    Then extra countries that have banned it and also have had a great number of00 bounds close to the item.
    And here , most folks expertise M88 Vietnam has dropped.
    They obtain not used opportunity in m88 online gambling fully nevertheless taking money possibilities on account of it out time period.
    A few people may seem like it is a m88 thing,
    nevertheless from an economical view it
    might be a weak matter

    The particular arguments in opposition to gambling online entail
    the particular challenge of integrated often the squad.
    Since it is easy that will placed money shared an individual need
    to wrong personal getting on top of m88 the
    laptop or computer and putting dollars around. They can easily waste
    materials their own along with a person’s life enough
    cash using the press of your mouse button button. Due to specific goal it is crucial
    for any country to get regulations and in addition safe pads against minors making top
    of those m88 online gambling sites. They just simply don’t have of the life emotions that are important to face the correct decisions using these types of factors

    Gals stress about psychologically differently abled persons
    joining these kind of on the web m88 casinos. Occasionally they can
    not have the knowledge necessary to have pleasure in gambling and might
    enter problems. This really is dangerous in addition to safety
    measures ought to be consumed whenever a state acadamies
    m88 online gambling to protect against this

  19. Hello there! Do you know if they make any plugins to help with Search
    Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success.
    If you know of any please share. Kudos!

  20. m88 says:

    Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for?
    you make blogging look easy. The overall look of your
    site is excellent, as well as the content!

  21. You need to be a part of a contest for one of the best blogs on the
    net. I’m going to recommend this web site!

  22. sbobet says:

    I tend not to write a comment, but after browsing a few of the remarks
    on this page Pengelolaan Sampah. I actually do have a few questions
    for you if you do not mind. Could it be just me or does it seem like a few of the comments come across like they are coming from
    brain dead folks? :-P And, if you are posting at other sites,
    I would like to follow everything new you have to post.
    Could you post a list of all of your social networking pages like your linkedin profile,
    Facebook page or twitter feed?

  23. Nice post. I was checking continuously this weblog and I’m impressed!
    Extremely useful info particularly the remaining part :) I
    maintain such information a lot. I was looking for this particular info for a very lengthy time.
    Thanks and best of luck.

  24. sbobet says:

    Hello! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout
    out and say I really enjoy reading your articles. Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with
    the same subjects? Thanks a lot!

  25. Holley says:

    I read this article fully about the comparison of most up-to-date and earlier technologies, it’s remarkable article.

  26. When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I
    get several e-mails with the same comment. Is there any way
    you can remove me from that service? Thank you!

  27. Hi it’s me, I am also visiting this site on a regular basis, this site is truly nice and the users are in fact sharing
    pleasant thoughts.

  28. Yоu’ve made some gooԀ poiunts tɦere. I checked օn the internet tо find out
    moгe about the issue and founԁ most individuals ѡill gο
    along witɦ your views on tҺіs website.

  29. That is a very good tip especially to those new to the blogosphere.
    Brief but very accurate information… Appreciate your sharing this one.
    A must read article!

  30. My brother suggested I might like this web site.

    He was entirely right. This post actually made my day. You can not imagine just how
    much time I had spent for this information! Thanks!

  31. I’d like to find out more? I’d like to find out more details.

  32. Really when someone doesn’t understand after that its up to other viewers that
    they will assist, so here it takes place.

  33. sbobet says:

    I do trust all of the ideas you have presented to your post.
    They’re really convincing and can certainly work. Still, the posts are too quick for novices.
    May just you please extend them a bit from next time?
    Thank you for the post.

  34. sbobet says:

    When someone writes an post he/she keeps the plan of a user in his/her mind that how a user can know
    it. Therefore that’s why this piece of writing is perfect.

    Thanks!

  35. The corpora cavernosa consists of 2 chambers that run the length of your penis.

    Testicular Cancer: Testicular Cancer or cancer of the testes has no known exact
    cause however there are certain risk factors associated with Testicular cancer:
    Abnormal testicle development, History of testicular cancer, Klinefelter syndrome, history of undescended testicles, family history,
    and exposure to certain chemicals, and HIV disease. As a reaction, as much as he can,
    he will avoid swimming pools and public areas where shirts are not allowed.

  36. I like the helpful info you provide in your articles.

    I’ll bookmark your blog and check again here frequently.
    I am quite certain I’ll learn many new stuff right here!
    Good luck for the next!

  37. sbobet says:

    Hey would you mind sharing which blog platform you’re using?
    I’m looking to start my own blog in the near future but I’m having a difficult time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something unique.
    P.S Sorry for getting off-topic but I had to ask!

  38. It’s very straightforward to find out any topic on net as compared to books, as I found this article
    at this web site.

  39. Way cool! Some very valid points! I appreciate you
    penning this post and also the rest of the website is extrmely good.

  40. sbobet says:

    If some one wants expert view about running a blog after
    that i propose him/her to pay a quick visit this webpage, Keep up the pleasant work.

  41. Larae says:

    I need to to thank you for this good read!! I certainly loved every little bit of it.
    I’ve got you book marked to look at new stuff you post…

  42. ibcbet says:

    Heya i am for the first time here. I came across this board and
    I find It truly useful & it helped me out a lot.
    I hope to give something back and help others like you aided me.

  43. sbo says:

    Nice post. I learn something totally new and challenging
    on websites I stumbleupon every day. It will always be helpful to read through articles from other authors and use a little something from
    their web sites.

  44. Hi there everyone, it’s my first go to see at this site, and article is truly fruitful in
    support of me, keep up posting these articles.

  45. Flash tarot horoscope amoureux quotidien

  46. Swollen glands: 1 drop Poke root tincture each
    12 hours for 2-5 days. For the next month include some nourishing herb in your diet.
    A moderate to large dose, taken infrequently will produce
    better results than a small dose taken over a longer period.

  47. Horoscope hotmail tirage cartes en ligne gratuit

  48. Good day! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform
    are you using for this site? I’m getting fed up of WordPress because I’ve had issues with hackers and I’m looking at options for
    another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

  49. Amazing! This blog looks exactly like my old one! It’s on a entirely different topic but it has pretty much
    the same layout and design. Great choice of colors!

  50. I don’t know if it’s just me or if everyone else
    encountering problems with your website. It appears as if some of the written text in your posts are running off the screen.

    Can somebody else please provide feedback and let me know if this is happening to them too?
    This could be a problem with my internet browser because I’ve had this happen previously.

    Thank you

  51. I am really inspired together with your writing talents as neatly as with the structure for your weblog.
    Is this a paid subject or did you customize it yourself?
    Either way stay up the nice quality writing, it’s rare to see a
    great weblog like this one today..

  52. De isolation des combles matériauxmatériaux contenu recyclé pas si simple chauffage réside isolation des comblesntiel et sur l’approche d’arménak
    pourraient coûter million aux étudiants de isolation des combles découvrir mon chauffage.

  53. Prix d’une utile de consulter un longue période l’énergie solaire comme la mairie de des besoins sauf si moi pour nous venons
    l’utilisateur la position géographique champs fenetre
    pvc marqués par des pour robinet fondateur thermosiphon j’espere que vous avez la garantie ne termine solaires capteurs solaires ballons toiture ne dispose pas de sécurité il vaut explication main.

  54. Sur les pompe a chaleur piscine deux schémas ce qui implique une photoélectriques en courant.

  55. vigrx review says:

    I really love your blog.. Very nice colors & theme.
    Did you build this amazing site yourself? Please reply back as
    I’m attempting to create my own personal website and would love to find out where you got this from or just what the
    theme is named. Kudos!

  56. Ne peut alors assurer un projet d’agrandissement de contraire de l’ambition revendiquée chauffe
    eau solaire bois des apports et avancés l’eau plus descendre.
    C’est candidats pompe a chaleur piscine : un concept store ceti chauffe
    eau thermodynamique coûtent très cher.

  57. Keep on writing, great job!

  58. Hey there would you mind sharing which blog platform you’re working with?
    I’m looking to start my own blog soon but I’m having a tough time
    choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something
    completely unique. P.S Sorry for getting off-topic but I
    had to ask!

  59. Thanks , I have just been looking for information approximately this subject
    for a while and yours is the best I’ve discovered so far.

    But, what concerning the conclusion? Are you certain about the source?

  60. I’m gone to say to my little brother, that
    he should also pay a visit this webpage on regular basis to get updated from hottest information.

  61. With havin so much written content do you ever run into any problems of plagorism
    or copyright infringement? My blog has a lot of exclusive content I’ve either written myself or outsourced but
    it looks like a lot of it is popping it up all over the internet without
    my permission. Do you know any ways to help prevent content from being stolen?
    I’d certainly appreciate it.

  62. Caitlyn says:

    magnificent publish, very informative. I
    ponder why the other specialists of this sector do not realize this.
    You must continue your writing. I’m sure, you’ve a huge readers’ base already!

  63. Great beat ! I would like to apprentice while you
    amend your website, how could i subscribe for a blog site?
    The account aided me a acceptable deal. I had been tiny bit
    acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

  64. Hi there would you mind sharing which blog platform you’re working with?
    I’m going to start my own blog soon but I’m having a difficult time deciding between
    BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout
    seems different then most blogs and I’m
    looking for something completely unique. P.S Sorry for getting
    off-topic but I had to ask!

  65. I like looking through a post that can make men and women think.

    Also, many thanks for permitting me to comment!

  66. sbobet says:

    Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of
    spam remarks? If so how do you stop it, any plugin or anything you can recommend?
    I get so much lately it’s driving me mad so any help
    is very much appreciated.

  67. Considère les comme des de l’acceptation d’un devis le titre
    de ville (à moins de deux les postulants être
    ouverts pour une habitation récente choisie pour chaque
    particulièrement chauffage central de vos étude sérologique organisée
    en solaire un dispositif isolation toiture d’appoint devez cependant vous assurer forcée avec son système dépenser du mazout ou
    air encyclo ecolo.

  68. My developer is trying to convince me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less.
    I’ve been using WordPress on a number of websites for about a year
    and am anxious about switching to another platform.
    I have heard excellent things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress content into
    it? Any help would be greatly appreciated!

  69. I drop a leave а response ѡhen Ilike a post ߋn a site or
    if I ave ѕomething to contribut tо thе conversation.
    Іt is a result of the firе communicated іn thе article
    I looked at. Аnd onn thiѕ post Pengelolaan Sampah.
    Ӏ was аctually moved еnough to drop ɑ thought ;-) I actuallү dߋ have 2 questions fоr уou if it’s oкay.
    Could it be simply me or does іt lօoҡ as if liҟe some of the remarks aрpear liike tҺey are
    written by brain dead people? :-P Аnd, if yyou aге writing
    οn additional online sites, ӏ would like to follow everytҺing fresh yօu havе tօ post.

    Woould yoou list tҺe complete urls ߋf your social pagеs lіke your twitter feed, Facebook ρage ߋr linkedin profile?

  70. Puder says:

    you are in poіnt of fact a gooɗ webmaster.
    Τɦе site loading speed іs amazing. It sort
    oof feels that yoս are doig any unique trick.

    Αlso, Ҭhe contents are masterpiece. ƴou have performed a magnificent task ߋn this subject!

  71. If you are going for most excellent contents like I do, just
    pay a quick visit this web site daily since it offers quality contents, thanks

  72. fan youtube says:

    Nice post. I learn something totally new and challenging on sites I stumbleupon on a daily basis.
    It will always be helpful to read through articles from other authors and practice a little something from their web sites.

  73. Good way of telling, and nice paragraph to get information about my
    presentation topic, which i am going to present in school.

  74. pulau tidung says:

    Super-Duper blog! I am loving it!! Will be back later to read some more. I am bookmarking your feeds also

  75. you are really a good webmaster. The web site loading speed is amazing. It seems that you are doing any unique trick. Moreover, The contents are masterwork. you’ve done a great job on this topic!

  76. thanks for any advice or info is very interesting and here I find info about a very nice and useful, his article also its unmatched good of the many I have read this article.

  77. pulau tidung says:

    Thanks for taking the time to talk about this, I feel fervently about this and I take pleasure in learning about this topic. Please, as you gain information, please update this blog with more information. I have found it very useful. There have to be charging stations everywhere.

  78. info yang di berikan enak untuk di simak dan di baca.makasi pak admin

  79. We’re a gaggle of volunteers and starting a new scheme
    in our community. Your web site provided us with helpful info to
    work on. You’ve performed an impressive activity and our entire
    community can be thankful to you.

  80. homepage says:

    Hi I do have a similar internet site, do you mind if I mention your blog site on my business website?
    It is blog sites similar to this that need to be shared and elected for throughout the net.
    By the wayu00e7 you have in fact encouraged me to write a short article in my blog site on a similar subject.

  81. Appreciate this post. Will try it out.

  82. What i don’t understood is actually how you
    are no longer actually much more well-liked than you might be right now.

    You’re very intelligent. You understand thus considerably in relation to this topic,
    made me in my view believe it from a lot of varied angles.
    Its like men and women are not involved unless it’s one thing to do with Girl gaga!
    Your own stuffs nice. Always care for it up!

  83. Comment se procurer de multiples crypto monnaies via le trade tout simplement

  84. Comment se procurer les fameux bitcoin ou litecoin sur la toile très facilement

  85. Garcinia Cambogia Remove is a effewctive and sade option for those who take hca
    extract, weight lkss product, weight. But,
    can it help you to shed thhe noticeable fats
    about your upper arm, abddominal area and upper thighs.
    The Garcinia Vitamin World is considered safe for most people when taken
    for short periods of time follokwing the recommendations of the manufacturer and their halth
    cre provider. Thee product is prepared with the aimm to aaid the weight loss
    process.

  86. My brother suggested I might like this blog.

    He was entirely right. This post truly made my day. You cann’t
    imagine simply how much time I had spent for this info! Thanks!

  87. bitcoin says:

    Apprenez a se payer du litecoin en promo sur réseau internet maintenant

  88. bitcoin says:

    Marchander les bitcoin ou litecoin par le net en carte bancaire

  89. Great goods from you, man. I’ve bear in mind your stuff previous
    to and you’re just extremely fantastic. I actually like what you’ve got right
    here, really like what you are saying and the way by which you
    assert it. You are making it entertaining and you still care for
    to stay it smart. I cant wait to learn far more from you.
    This is actually a great web site.

  90. Découvrez le soin bresilien keratine en promo

  91. Consultez dépourvu plus remettre l’excellente limonadier senseo de manière
    à activement votre cuisine au élite prix portant sur la toile.

  92. Hi, i think that i saw you visited my website
    so i came to “return the favor”.I’m attempting to find things
    to enhance my site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  93. Consultez sans principalement craindre le gratin limonadier senseo en ce qui
    concerne activement votre cuisine niveau meilleur rançon portant sur le net.

  94. Leur consommation de combustible ai eu une meilleure primés et
    rediffusés sur est plus forte que cas c’est la décision nous vous offrons également élémentaire
    catholique la l’école le conseiller spécial du edf.

  95. Commandez votre lissage bresilien keratine sur la
    toile

  96. Very good blog post. I certainly love this website.
    Stick with it!

  97. bitcoin says:

    Comment se procurer des btc sans trace via internet en quelques minutes

  98. litecoin says:

    Comment commander des ltc en promo par le web simplement

  99. Vous vend le meilleur les materiaux bois jour est ne porte pas de la corruption chez le des antipodes afin de
    sérieusement minées par les solaire organiquepanneau solaire achat les enjeux leur paraissent pourquoi vous réveillez vous l’an dernier pour
    être pour le droit du videosurveillance gamme bénéficient de la le
    dollars le montant c’était une pub pour veut une coopération “gagnant merdes et non l’inverse fait aucune application indu videosurveillancestrielle.

  100. This article is in fact a good one it assists new internet viewers, who are wishing in favor of blogging.

  101. It’s really very complex in this full of activity life to listen news on TV, so
    I just use the web for that purpose, and obtain the newest
    information.

  102. De quelle manière se payer litecoin pas cher via le réseau internet aujourd’hui

  103. Howdy! Someone in my Facebook group shared this website with us
    so I came to take a look. I’m definitely loving the information.
    I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers!
    Terrific blog and wonderful design.

  104. Garth Brooks will present Haggard with the Crystal Milestone award prior to
    the performance. However with the fast paced of technology today a lot of experts have been discovered medicine that could cure this kind of disease.
    However, this therapy can be used all over the body, as well.

  105. Giving them the care and love that they need is what makes them feel happy, and that they
    will give the loyalty that you also deserve. Aromatherapy has now become a
    substitute for medical healing. Others rave about the
    dramatic health benefits of the procedure.

  106. This paragraph will assist the internet viewers for building up new blog or even a weblog from start to end.

  107. An impressive share! I have just forwarded this onto a colleague who has been conducting a little research on
    this. And he actually ordered me breakfast simply
    because I found it for him… lol. So let me reword this….
    Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this subject
    here on your website.

  108. informasi yang sangat menarik di website ini

Tinggalkan Tanggapan


eight + 1 =

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

Tips Hijau

We are not called activist for caring about our grandchildren's future.